budowa skrzyni biegów

Jak wygląda budowa skrzyni biegów i w jaki sposób ją eksploatować?

Skrzynia biegów to coś, w co wyposażony jest każdy samochód. Zazwyczaj możemy spotkać manualne, ale coraz częściej na drogach pojawiają się także automatyczne. Manualna skrzynia biegów umożliwia zmianę biegu, dzięki osiągnięciu określonej prędkości, a tym samym zwiększenia mocy i płynności samochodu. Jak wygląda budowa skrzyni biegów oraz co ją charakteryzuje? Sprawdźcie!

Odpowiednia eksploatacja

Jedną z ważniejszych rzeczy, o których musimy pamiętać jest dobra eksploatacja skrzyni biegów, tzn. zmiana biegu w momencie, w którym trzeba tego dokonać. Unikajmy redukowania biegów w naszym aucie, które będą odcinały zapłon i zmniejszały moc w naszym samochodzie, gdyż może doprowadzić to do przegrzania się skrzyni. Silnik będzie pracował na wysokich obrotach, ale samochód będzie tracił moc. Szczególnie uważać muszą młodzi, niedoświadczeni kierowcy, którzy dopiero uczą się jazdy. Jeśli chodzi o prawidłowe zmienianie biegów, w dużym stopniu jest to proces “wyczucia”, być może na początku zmiana biegu nie będzie odbywać się płynnie, a my nieświadomie “dogazujemy” samochód, jednak z czasem, wszystko powinno się ustabilizować.

Budowa skrzyni biegów

Skrzynia biegów składa się głównie z wałków i różnorodnych kół zębatych. Możemy wyróżnić trzy wałki: sprzęgłowy, główny i pośredni. Poszczególne koła zębate przekazują napęd kolejnym, np. koło zębate umieszczone na wałku sprzęgłowym, przekazuje napęd kołu z wałka pośredniego. Na wałku pośrednim i głównym, znajdują się pary kół, które przypisane są do konkretnych biegów. Włączenie danego biegu, powoduje rozłączenie przypisanych kół zębatych. Należy pamiętać, że prawidłową pracę kół, rozłączania się i łączenia, zapewnia olej. Dlatego dobrze jest zadbać o wysoki jakościowo produkt i pamiętać o jego wymianie, co 100 tys km.

Budowa skrzyni biegów jest nieco skomplikowana, dlatego wszelkie naprawy i demontaże są z reguły kosztowne. Wymiana skrzyni biegów na nową, wiąże się z kosztem około 400 złotych, w zależności od modelu samochodu i to w nieautoryzowanym serwisie. W serwisach dedykowanych naszym markom samochodów, zapewne zapłacimy o wiele więcej.

https://www.sprzeglo.com.pl/artykuly-porady/100