Sprzęgło w zestawie, czy pojedynczo?

W przeważającej większości samochodów wymiana sprzęgła wiąże się z poważną naprawą i co za tym idzie z dużymi kosztami, które mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych (części plus robocizna). Czy zawsze trzeba kupować sprzęgło kompletne tak, jak zalecają mechanicy, czy bezpiecznie można wymienić np. jeden jego element jak docisk, czy łożysko oporowe? Poniżej kilka wartościowych informacji na temat wymiany sprzęgła.

Sprzęgło kompletne – co to jest?

Kompletnym sprzęgłem nazywamy cały zestaw przygotowany do montażu i dedykowany konkretnemu modelowi samochodu lub danej skrzyni biegów. Na rynku istnieje trzech wiodących producentów tychże podzespołów: LuK, Sachs i dla wybranych modeli – Valeo. W zestaw sprzęgła kompletnego wchodzą zazwyczaj trzy bądź cztery elementy i są to zwykle tarcza sprzęgła, jego docisk, koło zamachowe dwumasowe i łożysko oporowe niwelujące tarcia obrotowe. Zakup gotowego zestawu gwarantuje dopasowanie wszystkich elementów do siebie oraz to, że za kilka tysięcy kilometrów nie trzeba będzie rozbierać samochodu ponownie w celu wymiany kolejnego z elementów. Wiąże się to jednak z wyższymi kosztami zakupu, ale jest to strata tylko pozorna, bo zapewnia sprawność układu przeniesienia napędu – przy odpowiedniej eksploatacji – nawet na dwieście tysięcy przejechanych kilometrów!

Czy można wymienić tylko jeden element?

Wielu kierowców oskarża warsztat zamawiający sprzęgło kompletne o wyzysk i oszustwo polegające na sprzedaży dodatkowych i w mniemaniu właściciela niepotrzebnych części. O tyle, o ile nie ma większych przeciwwskazań przed wymianą np. samego koła dwumasowego, to jest to co najmniej nielogiczne. W przypadku wymiany samej tarczy sprzęgła z pominięciem docisku i łożyska oporowego można narazić się na nierównomierne zużywanie się elementów, dodatkowe awarie i w efekcie dodatkowe koszty napraw, które z pewnością przewyższą koszt wymiany sprzęgła kompletnego.

Dodatkowo należy pamiętać, że w niektórych modelach seryjnie montowano zestawy marki Sachs (np. Opel Vectra b), a obecnie do tego samego silnika części produkuje LuK. Choć cały zestaw sprzęgła pasuje idealnie, to wymiana pojedynczego elementu może być niemożliwa lub powodować niewłaściwą pracę całego układu. Z powyższych argumentów wynika zatem, że pomimo bolesnej dla portfela naprawy, należy zainwestować w dobrej jakości części i zakupić sprzęgło kompletne, gdyż dzięki takiej taktyce będzie się miało pewność wykonanej naprawy i spokój ducha na długi czas.