Toyota Avensis jest jednym z modeli aut, których w Polsce jest bardzo dużo. Wynika to z przekonania, że Toyoty są samochodami trwałymi i dobrze wykonanymi, co z pewnością jest prawdą. Dziś skupimy się na sprzęgłach, które montowane były w tym modelu samochodu. Sprawdzimy popularne bolączki i problemy, które mogą wyniknąć w trakcie użytkowania tego auta.
Szarpanie przy ruszaniu
Użytkownicy modelu Avensis często zgłaszali nam problem z szarpaniem pojazdem podczas ruszania. Nie wynikało to bynajmniej z braków w umiejętności prowadzenia samochodu. Po prostu trzymając pedał sprzęgła i gazu w jednakowej pozycji, auto zamiast płynnie się rozpędzić, zaczynało wykonywać „kangurki”. Nie jest to oczywiście jakaś wada fabryczna sprzęgła Toyoty Avensis. Problem dotyczył aut, które miały już przejechane kilkadziesiąt tysięcy kilometrów od ostatniej wymiany kompletnego mechanizmu sprzęgła. Najczęściej taki efekt jest spowodowany albo przez nierówną płaszczyznę koła zamachowego, wykrzywienie się tarczy sprzęgłowej, bądź też problemy z dwumasowym kołem zamachowym – te w starszych modelach pojawiały się tylko z silnikami diesla, obecnie są montowane już do wszystkich rodzajów silników. Najbardziej prawdopodobna jest wykrzywiona tarcza, zwłaszcza jeżeli ktoś ma żyłkę rajdowca i zdarzało mu się przypalić sprzęgło, bądź też jeżeli auto eksploatował wcześniej ktoś, kto jeździł bardzo nieumiejętnie i również bywało, że spalił sprzęgło.
Twardy lub miękki pedał
To również jedna z usterek, na którą można się często natknąć, gdy przeglądamy fora internetowe skupiające użytkowników tego modelu. Twierdzą oni, że często sprzęgło w Toyocie Avensis zmienia swoją charakterystykę, jeśli chodzi o to jak pracuje pedał w kabinie. Bywa, że nagle staje się on twardy, zwłaszcza zimą gdy wsiadamy do auta nad ranem po mroźnej nocy, bądź też nagle robi się bardzo miękki, lub też wpada w podłogę i wraca bardzo powoli, lub dopiero po chwili. W tym czasie sprzęgło nie rozłącza się do końca i próba zmiany biegu kończy się głośnym zgrzytem. Tutaj na szczęście problem nie jest aż tak kosztowny do naprawienia, ponieważ dotyczy on układu hydraulicznego, który steruje sprzęgłem. Mogły paść uszczelnienia w naszej pompce sprzęgła Toyoty Avensis, bądź też w wysprzęgliku hydraulicznym. Czasami powód może być prozaiczny – po prostu nie sprawdzaliśmy poziomu płynu w zbiorniczku i ten się skończył. Jeżeli jednak płyn jest, to albo uszkodzone są uszczelnienia, albo płyn jest bardzo stary i stracił już swoje właściwości, co powoduje że w niskiej temperaturze gęstnieje, powodując bardzo ciężką pracę pedału. Mogło też dojść do zapowietrzenia – bąbelki powietrza w układzie mogą z kolei spowodować, że pedał stanie się miękki lub w ogóle nie będzie chciał wracać do pierwotnego położenia.
Jak możemy się przekonać, problemy nie są aż tak poważne i nie występują zawsze, a jedynie w autach, które nie były odpowiednio utrzymywane. Dlatego zawsze należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku sprzęgła (często jest on wspólny ze zbiorniczkiem płynu hamulcowego), oraz jeździć tak, by nie palić tarczy sprzęgłowej. Jeśli potrzebujemy kupić nowe części i nie chcemy przepłacać, warto kupować je w sklepach internetowych, takich jak na przykład sprzeglo.com.pl. Najczęściej możemy w ten sposób obniżyć koszty naprawy nawet o kilkanaście procent, a także dostać zniżkę na wymianę w wybranych sieciach warsztatów.
