Rozwój technologii w motoryzacji doprowadził do tego, że większość jeżdżących po drogach samochodów wyposażonych jest w dwumasowe koło zamachowe. Ten element stosuje się coraz częściej, ponieważ moce produkowanych silników stale rosną, moment obrotowy także, a do tego stosuje się downsizing, czyli zmniejszanie pojemności i zwiększanie mocy. Dlatego też tradycyjne sprzęgła z tym sobie nie radzą i zaistniała potrzeba powszechnego wprowadzenia koła dwumasowego. Jednak gdy w samochodzie dojdzie do awarii koła dwumasowego będzie to droga naprawa. Warto jednak wiedzieć, że zdarza się to rzadziej niż konieczność nagłej naprawy koła jednomasowego. Jak rozpoznać, że coś złego dzieje się z samochodem?
Koło dwumasowe – pierwsze oznaki nadchodzącej wymiany
Trzeba na wstępie zaznaczyć, że objawy uszkodzenia w każdym samochodzie mogą być inne, ponieważ samo uszkodzenie może być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Jednakże do najczęstszych oznak awarii koła zamachowego dwumasowego można zaliczyć:
– niepokojące dźwięki podczas odpalania lub/i gaszenia silnika,
– wibracje, które także odczuwalne są na karoserii auta,
– drganie pedału sprzęgła,
– stukot i inne dziwne dźwięki dochodzące ze skrzyni biegów podczas pracy na biegu jałowym,
– głośny stukot podczas przyspieszania, zwłaszcza z niskiego biegu lub niskich obrotów silnika,
– uczucie szarpania podczas przyspieszania.
Koło dwumasowe w samochodzie z manualną skrzynią biegów
Najczęściej hałas, wibracje czy dziwne zachowanie skrzyni biegów wynika ze zużycia się sprężyn łukowych montowanych w kole dwumasowym. Jednak, aby konkretnie określić co jest przyczyną awarii trzeba zdemontować skrzynię biegów i sprzęgło. Niektóre z wymienionych wyżej objawów mogą być winą np. zużycia poduszek silnika, dlatego tak ważne jest wykluczenie innych czynników przed wymianą koła dwumasowego.
Jeśli faktycznie jest to usterka koła dwumasowego należy wymienić koło oraz sprzęgło. Także jeśli samo sprzęgło ulegnie awarii najczęściej wymienia się też dwumasę, ponieważ może się zdarzyć, że w krótkim czasie po wymianie sprzęgła i dwumasa się zepsuje, a wtedy trzeba będzie wymieniać sprzęgło drugi raz co powoduje duże koszty. To jak długo będzie się zużywać koło dwumasowe zależy od stylu jazdy kierowcy, a nawet tras, jakie pokonujemy samochodem.
Koło dwumasowe a skrzynia automatyczna
Niektóre automatyczne skrzynie biegów także wymagają zastosowania koła zamachowego dwumasowego. Jeśli w takim samochodzie koło ulegnie awarii to objawy są bardzo podobne do tych, które pojawiają się przy problemach z kołem w samochodach z manualną skrzynią biegów.
Przykładem skrzyni automatycznej, która jest wyposażona w koło dwumasowe jest skrzynia DSG. Przy usterce dwumasy pojawia się dziwny dźwięk podczas pracy silnik na biegu jałowym czy podczas uruchamiania i gaszenia silnika, albo szarpanie podczas zmiany biegów. Także tutaj, aby upewnić się, że to usterka dwumasy trzeba zdemontować skrzynię i fizycznie sprawdzić czy element jest uszkodzony, ponieważ takie objawy mogą być też przyczyną usterki w zupełnie innym miejscu.
