Koło zamachowe dwumasowe

Jak poprawnie eksploatować koła dwumasowe?

Koło zamachowe dwumasowe to jeden z podstawowych elementów konstrukcji współczesnych samochodów z silnikiem diesla i znaczącej części tych z silnikami benzynowymi. Ze względu na dosyć skomplikowany mechanizm działania i budowę, koło dwumasowe to element samochodu, który dosyć często ulega awarii. Z biegiem czasu i ilością pokonanych kilometrów część zużywa się, co jest naturalną koleją rzeczy. Jednak w wielu sytuacjach niewłaściwa eksploatacja koła dwumasowego naraża je na znaczne skrócenie jego żywotności. Jest to sytuacja, której można uniknąć, przestrzegając kilku zasad.

Na spokojnie

Niewielu kierowców zdaje sobie z tego sprawę, ale odpowiednio używane koło dwumasowe może przejechać bez żadnej awarii nawet dwa razy większą odległość niż takie, które użytkowane jest bezmyślnie i nierozważnie. Ten fakt chyba najlepiej obrazuję potrzebę mądrej eksploatacji naszego samochodu. Jak więc poprawnie użytkować koło dwumasowe? Chodzi tak naprawdę o wyzbycie się niektórych „zwyczajów” jakie nabyli kierowcy. Najlepiej unikać nadmiernie dynamicznej jazdy samochodem. Innymi słowy, nie przyspieszać gwałtownie przy niskich obrotach silnika. Optymalna sytuacja to utrzymywanie obrotów w zakresie pracy turbiny (powyżej 1500 obrotów na minutę.). Przy niskich obrotach generowane są wyraźne wibracje. W uproszczeniu oznacza to przeciążenie na poszczególnych elementach, w tym na kole dwumasowym.

Przewiduj

Warto także zrezygnować z maksymalnego wciskania pedału gazu, zwłaszcza jeśli silnik pracuje na niskich obrotach. Należy też wystrzegać się tzw. hamowania silnikiem, szczególnie gdy zwalniamy z niskich biegów. W dbałości o koło dwumasowe pomaga także umiejętność przewidywania sytuację na drodze z wyprzedzeniem oraz omijania korków. Ciągłe ruszanie i hamowanie negatywnie wpływa nie tylko na tę część układu napędowego.

Ważne jak zaczynasz

Poprawna eksploatacja koła dwumasowego to jednak nie tylko płynna jazda. Warto także przyjrzeć się swoim nawykom związanym z ruszaniem. Podstawowa zasada to unikanie ruszania pojazdem z charakterystycznym szarpaniem. Dobrze jest uruchamiać i wyłączać silnik przy wciśniętym pedale sprzęgła. Ponadto warto wyrobić w sobie nawyk powolne puszczania sprzęgła, co zapobiega przypaleniu tarczy, które zdecydowanie ma zły wpływ na koło dwumasowe.

Nie od razu Kraków zbudowano

Należy uświadomić sobie, że troska o kondycję tego elementu budowy naszego pojazdu, to tak naprawdę dbałość o cały pojazd, gdyż wyżej wymienione zachowania wpływają też negatywnie na zużycie się innych części: skrzyni biegów, sprzęgła, a nawet samego silnika. Warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby uniknąć przedwczesnej awarii i związanych z nią kosztów. Wprowadzenie dobrych praktyk w kierowaniu pojazdem może wymagać dłuższego czasu, ale na pewno jest to wysiłek, na który warto się zdobyć, gdyż przyniesie to pozytywne skutki zarówno dla samego koła dwumasowego, jak i ogólnej kondycji samochodu.