Konstrukcja współczesnych samochodów jest często dość skomplikowana. Zwykły konsument nie zawsze wie co siedzi w środku jego auta, a to błąd. Jest to o tyle niebezpieczne, że może narazić na zawyżanie kwot ewentualnej naprawy, a tej często nie da się uniknąć. Warto wiedzieć ile kosztować powinna naprawa oraz znać specyfikę i wyposażenie samochodu. Jednym z elementów, które mogą się znaleźć w samochodzie jest koło dwumasowe. Ułatwia ono płynną jazdę, ale może też ulec zużyciu. Warto wiedzieć jak o nie dbać i jak rozpoznać usterkę.
Czym jest koło dwumasowe?
Koło dwumasowe to rodzaj koła zamachowego o dość skomplikowanej konstrukcji. Nazwa koła dwumasowego bierze się stąd, że koło to składa się z dwóch mas – pierwotnej i wtórnej. Strona pierwotna koła dwumasowego posiada zębaty wieniec i przytwierdza się ją do wału korbowego. Z kolei strona wtórna koła dwumasowego zlokalizowana jest w stronie pierwotnej, przytwierdzona za pomocą łożysk – osiowych oraz promieniowych.
Pomiędzy masą pierwotną i wtórną w kole dwumasowym znajduje się jest tłumik drgań skrętnych, który łączy obie masy. Jego zadaniem jest ograniczenie wibracji. Koło dwumasowe montowane jest w większości nowoczesnych silników diesla. Możemy je znaleźć także w niektórych modelach samochodów benzynowych.
Jakie są zalety koła dwumasowego?
Koło dwumasowe montowane w samochodach sprawia, że jazda jest przyjemniejsza. Najważniejsze zalety koła dwumasowego podane są poniżej:
- Koło dwumasowe zamontowane w samochodzie w znacznym stopniu podnosi komfort jazdy samochodem. Jego głównym zadaniem jest upłynnienie pracy silnika. Warto podkreślić, że podczas pracy, w momencie wzrostu momentu obrotowego koło dwumasowe nie powoduje skutków ubocznych i skutecznie niweluje drgania.
- Zastosowanie koła dwumasowego w samochodzie ogranicza praktycznie do zera drgania generowane przez układ napędowy. Szczególnie jest to przydatne podczas ruszania i kiedy silnik pracuje na niskich obrotach. Koło dwumasowe odgrywa także rolę podczas redukcji biegów, eliminuje drgania i szarpnięcia, które wystąpiłyby przy jego braku.
- Dzięki swojemu działaniu koło dwumasowe ma wpływ także na inne elementy wyposażenia samochodu – przede wszystkim na skrzynię biegów. W samochodach z kołem dwumasowym żywotność skrzyni biegów jest wydłużona. Podobnie jest z innymi podzespołami, jak chociażby z synchronizatorem biegów.
Profilaktyka i awaria koła dwumasowego
Koło dwumasowe, jak każdy z elementów pozwalających na jazdę samochodem, może ulec awarii lub zużyciu. Jak o każdą część samochodu także o koło dwumasowe można dbać i sprawić, żeby działało jak najdłużej.
Jak się obchodzić z kołem dwumasowym
Aby przedłużyć żywotność koła dwumasowego należy starać się jeździć płynnie i bez szarpnięć. Podstawą płynnej jazdy jest odpowiednie używanie sprzęgła, zarówno przy ruszaniu jak i zmianie biegów. Należy je puszczać bardzo powoli, nie powinno się także dopuszczać do sytuacji, kiedy silnik gaśnie z powodu zbyt małej ilości gazu.
Awaria koła dwumasowego, jak ją rozpoznać
Wymiana koła dwumasowego to duży koszt, może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Zużyte koło dwumasowe daje się poznać po dźwiękach takich jak kołatanie i stukanie przy nagłych ruchach pedałem gazu. Przy rozpoznaniu niepokojących sygnałów należy udać się do warsztatu, aby wyeliminować kolejne usterki i zadbać o własne bezpieczeństwo.
