Koło dwumasowe jest standardową częścią w nowoczesnych pojazdach. Można powiedzieć, iż jest ono bardziej rozbudowaną wersją klasycznego koła zamachowego, które musiało powstać ze względu na coraz większe obciążenia, które występujące w nowych autach, zwłaszcza dieslach. Nie tylko odpowiada ono za tłumienie drgań i komfort jazdy, ale równie istotne jest dla prawidłowej pracy silnika oraz całego układu zmiany biegów.
Krótka charakterystyka dwumasy
Dwumasa, czyli inaczej koło dwumasowe posiada duży moment bezwładności i jest urządzeniem działającym w zróżnicowanych warunkach. Wysokie obroty, gwałtowna jazda charakteryzująca się nagłym hamowaniem czy przyśpieszaniem są działaniami, które niezmiernie negatywnie wpływają na stan dwumasy. Dokładając do tego naturalne obciążenia i wymagania, jakie nałożone są na tę część podczas jazdy bardzo szybko może dojść do jej usterki. To jest właśnie podstawowy zarzut wobec kół zamachowych dwumasowych – zbyt częste awarie, które niosą za sobą wysokie koszty.
Koło dwumasowe posiada na sobie tłumik drgań, który został na nie przeniesiony po to, aby bardziej wydajnie tłumić wszelkie wibracje i hałasy powstające podczas jazdy. Poza tym, blokuje wibracje w taki sposób, że te nie przechodzą na skrzynię biegów, co spowodować mogłoby jej szybsze zużycie. Na dwumasę składają się dwa koła-masy, które połączone są ze sobą poprzez tłumik drgań skrętnych, gdzie jedna masa połączona jest z silnikiem, a druga ze skrzynią biegów. Jak widać, budowa i umiejscowienie tej części nie mogą scharakteryzowane być jako proste i mało skomplikowane, stąd też wysokie koszta naprawy.
Wady i zalety wynikające ze stosowania koła dwumasowego
Mimo tego, iż powszechnie uważa się koła dwumasowe za części wysoce awaryjne – do problemów dojść może już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów – to zmagają się z przeciążeniami, z którymi klasyczne koło zamachowe nie byłoby w stanie sobie poradzić. Przede wszystkim, dwumasa zamontowana w nowych autach dba o to, aby jak najbardziej zminimalizować drgania występujące na wolnych obrotach, a także blokuje możliwość szarpania sprzęgła po puszczeniu tego pedału.
Co ciekawe, koło dwumasowe w faktyczny i efektywny sposób wpływa na obniżenie się średniego spalania, przez co wizyta na stacji paliw czekać nas będzie rzadziej, niż w pojazdach wyposażonych w koło zamachowe. Dwumasa jest częścią wysoce awaryjną, to fakt, a same koszty za potencjalną naprawę nie zachęcają do zakupu auta wyposażonego w ten zestaw części. Jednak z drugiej strony, zużycie paliwa zmniejszone o co najmniej 5 procent oraz wydłużenie się żywotności skrzyni biegów są realiami dającymi nam spore korzyści w dalszej perspektywie.
