Spośród różnego rodzaju awarii, jakie występują w samochodach, wielu ich użytkowników obawia się najbardziej usterki koła zamachowego dwumasowego. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta. Wymiana koła dwumasowego wiąże się dużymi wydatkami, jakie właściciele muszą ponieść, aby pojazd mógł być dalej eksploatowany. Dlaczego dwumasa jest taka droga?
Rozwój technologiczny
Do pewnego czasu koło zamachowe było prostą częścią układu napędowego o nieskomplikowanej budowie. Jednak rozwój technologiczny i motoryzacyjny spowodował, że tego typu rozwiązanie przestało być wystarczające. Producenci samochodów musieli zastanowić się nad nową konstrukcją koła zamachowego. Tak powstało znane i stosowane obecnie koło zamachowe dwumasowe, które radzi sobie z drganiami wprowadzonych w ruch elementów. Dziś montuje się je nawet w silnikach benzynowych o niskiej pojemności.
Liczy się jakość
Zdarza się, że kierowcy bywają zaskoczeni kosztami wymiany koła dwumasowego. Skąd to wynika i dlaczego jest to znaczący wydatek dla ich portfeli? Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, z jak potężnymi siłami i drganiami musi „radzić” sobie ta część samochodowa. „Dwumasa” sprawia, że układ napędowy pracuje poprawnie nawet w najbardziej niekorzystnych dla siebie warunkach. To wszystko przekłada się na zasadę, zgodnie z którą koło dmumasowe musi być odpowiednio dobrane do danego modelu samochodu i posiadać wysoki poziom jakości, która zapewni należytą ochronę i spełni funkcje, do jakich jest przeznaczony ten element układu napędowego samochodu. Na cenę ma wpływ także jakość metalu, z którego jest wykonane. Powinien być to solidny materiał, który zapewni jak najdłuższą żywotność.
Kompleksowa ochrona
Koło dwumasowe to tak naprawdę „tarcza ochronna”, która nie tylko pochłania drgania, zwiększając komfort jazdy. Przede wszystkim chroni skrzynię biegów oraz elementy układu przeniesienia napędu przed uszkodzeniem i jednocześnie przedłuża czas ich eksploatacji. Neutralizuje także hałasy i ułatwia także zmianę biegów. Również ta kompleksowość ma wpływ na wysoką cenę „dwumasy”.
Cena a model pojazdu
Jeszcze kilka lat temu awaria dwumasowego koła należała do jednych z najdroższych usterek, chociaż dziś ceny części w wielu przypadkach spadły, kierowcy wciąż muszą liczyć się ze sporym wydatkiem. Co istotne, zawsze jest dopasowane do konkretnego modelu silnika oraz skrzyni biegów. To pokazuje także zależność ceny koła dwumasowego do ceny pojazdu. Im droższy samochód, tym większe ceny jego poszczególnych części. Nie możemy obejść tego wymogu stosując tańsze koło dwumasowe typowe dla innego modelu danej marki.
