sprzęgło

Dlaczego sprzęgło nie odbija?

Dlaczego sprzęgło nie odbija?

Głównym powodem, dlaczego pedał sprzęgła nie wraca do swojego pierwotnego położenia jest usterka układu smarowania lub samego sprzęgła. Przy tych awariach zdarza się, że po zwolnieniu pedału nie wraca on do swojego normalnego położenia (pozostaje w swoim dolnym położeniu); wraca ze znacznym opóźnieniem lub może także wrócić, ale nie ustawia się w swojej normalnej, fabrycznej pozycji. Objawy te są łatwe do wychwycenia nawet dla mało wprawnego kierowcy. Ważne jest to, aby ich nie ignorować, ponieważ dalsza jazda jedynie pogłębia awarię i może unieruchomić nasz pojazd w najmniej oczekiwanym momencie.

Jak zlokalizować usterkę?

W zależności od tego, czy posiadamy klasyczne sterowanie sprzęgłem (tj. przez linkę), awarii mogła ulec sama linka sterowania sprzęgłem, łożysko oporowe, łapa sprzęgła lub tarcza dociskowa. Jeżeli posiadamy sterowanie hydrauliczne, uszkodzenie może dotyczyć (podobnie jak w układzie klasycznym); tarczy dociskowej, łożyska oporowego oraz centralnego wysprzęglika. Oprócz nich, mogą wystąpić usterki pompki sprzęgła, siłownika hydraulicznego (zlokalizowany jest przy skrzyni biegów w samochodach nie posiadających centralnego wysprzęglika), oraz przewodów łączących siłownik z pompką. Należy szukać w pierwszej kolejności wycieku płynu z układu (na łączeniach) oraz na pompie, której to przeważnie nie wymienia się profilaktycznie jak np. wysprzęglika. Dobrze jest również sprawdzić, czy nie ma wycieku w kabinie- tuż przy pedale sprzęgła.

Konsekwencje zignorowania problemu

Jeżeli przy osobistych oględzinach naszego samochodu zauważymy uszkodzenie, najlepiej udać się do wyspecjalizowanego serwisu. Awaria hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem spowodowana wyciekiem z czasem całkiem uniemożliwia wysprzęglanie. Ponadto w wielu modelach układ ten jest połączony z układem hamulcowym, przez co tracimy możliwość użycia hamulca. Przez ubytek płynu hydraulicznego układ może się nam też zapowietrzyć, dlatego po wymianie nieszczelnych elementów układu i uzupełnieniu płynu, musimy pamiętać o odpowietrzeniu.

Kiedy okaże się, że awarii uległ któryś z mechanicznych elementów układu, konieczne jest zabranie samochodu do warsztatu, gdzie aby zdiagnozować i naprawić usterkę należy zdemontować skrzynię biegów. Należy pamiętać, że gdy pedał sprzęgła nie pracuje w pełnym zakresie, to samo dotyczy całego sprzęgła. Przy problemach ze zmianą biegów, gdy musimy „wrzucać” je przy użyciu siły- co powoduje charakterystyczne „zgrzytnięcie”, możemy uszkodzić z czasem samą skrzynię.

Nie należy więc lekceważyć zmian w funkcjonowaniu pedału sprzęgła, ponieważ awaria z pewnością zacznie się pogłębiać i wygeneruje większe koszty napraw, a nawet może doprowadzić do wypadku.

Diagnoza i co dalej?

Kiedy już wiemy, która część wymaga wymiany, pozostaje nam dokonać wyboru tej najodpowiedniejszej- i tu z pomocą przychodzi nasz sklep. Nasi doświadczeni doradcy pomogą Państwu w wyborze najlepszej części pasującej do Waszego samochodu. Posiadamy duży wybór części od różnych producentów, dlatego dołożymy największych starań dobierając je według kryterium jakości i ceny. Mogą więc Państwo wybrać pomiędzy częściami oryginalnymi- czyli takimi jakie zakładane są do samochodu podczas jego montażu w fabryce, a zamiennikami o porównywalnej jakości- często w niższej cenie.

Poniższy formularz umożliwi Państwu wprowadzenie numeru VIN, co pozwoli nam na dopasowanie indywidualnej oferty dla danego samochodu.