Volkswagen Golf czwartej generacji mimo upływu lat w dalszym ciągu jest popularny na polskich drogach. Golf IV jest jednym z najpopularniejszych samochodów kompaktowych na rynku wtórnym, co zawdzięcza szerokiej gamie trwałych silników oraz wysokiej dostępności tanich części – zarówno używanych jak i nowych zamienników.
Volkswagen Golf IV – wady i zalety modelu
Golf czwartej generacji miał swoją premierę w 1997 roku, po swoich poprzednikach samochód odziedziczył charakterystyczne cechy wyglądu takie jak szeroki tylny słupek. Auto było produkowane na bazie płyty podłogowej wykorzystywanej także w samochodach takich jak Skoda Octavia, Seat Leon czy Audi A3. Volkswagen Golf IV oferowany był w następujących wersjach nadwozia – trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kabriolet a od 1999 roku również jako kombi. Produkcja Golfa IV w wersji hatchback została zakończona w 2003 roku a kombi w 2006.
Ogromną zaletą wnętrza Volkswagena Golfa IV jest dobre wyciszenie kabiny. Niestety jest to samochód już nie najmłodszy w związku z czym zdarza się, iż na plastikach na drzwiach i krawędziach deski rozdzielczej łuszczą się plastiki a materiały skrzypią, szczególnie na nierównej nawierzchni. Niestety wyposażenie dostępne w krajowych egzemplarzach jest bardzo skromne, składa się zazwyczaj z dwóch poduszek powietrznych, ABS i wspomagania kierownicy. Znacznie lepiej prezentuje się wyposażenie w modelach sprowadzonych zza granicy, w których występują np. automatyczne skrzynie biegów, nawigacja czy kubełkowe fotele Recaro.
Dzięki ogromnej popularności Golfa czwartej generacji producenci zamienników konkurują między sobą cenami. Nawet zazwyczaj drogie elementy do samochodów z silnikiem diesla są dużo tańsze niż w przypadku samochodów konkurencyjnych marek. Takie części jak turbo sprężarka, pompowtryskiwacz czy koło dwumasowe i sprzęgło golf 4 mogą kosztować nawet dwa razy mniej niż do innych samochodów.
Najczęściej spotykane usterki w Volkswagenie Golfie IV generacji to między innymi szwankująca elektronika, skutkująca awariami wyświetlacza automatycznej klimatyzacji czy podnośnika szyb. W wielu egzemplarzach miało miejsce pęknięcie obudowy skrzyni biegów skutkujące wyciekami oleju. Ze względu na spore przebiegi oraz wiek tych samochodów liczyć się trzeba również z typowymi wymianami eksploatacyjnymi takimi jak np. sprzęgło golf 4. Ze względu na marżę narzucaną przez warsztaty samochodowe oraz wysoką dostępność części zamiennych warto sprzęgło golf 4 zakupić samodzielnie, np. w sklepie internetowym i dostarczyć je do serwisu.
